Kaaps Schiereiland - Reisverslag uit Noordhoek, Zuid-Afrika van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu Kaaps Schiereiland - Reisverslag uit Noordhoek, Zuid-Afrika van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu

Kaaps Schiereiland

Door: Josje

Blijf op de hoogte en volg Josje

10 December 2014 | Zuid-Afrika, Noordhoek

Tsja, toch weer een aantal dagen zonder internet. We zitten inmiddels op het Kaapse Schiereiland, morgen gaan we naar Kaap de Goede Hoop, oftewel Cape Point. We zijn nu aan het eten in een hotel in de buurt van onze camping in Noordhoek, aan de westkant van het schiereiland, een soort boerderijcamping.
We hebben al dagenlang prachtig, zonnig, warm weer, af en toe wat wolkjes.
Na Oudtshoorn reden we door de Kleine Karoo, een halfwoestijn met schitterend gevormde bergen. We moesten enkele passen over, niet zo hoog, maar wel mooi. Een prachtige rit met veel fotostops. De weg die er doorheen loopt is de R62, die zichzelf hier de status van Route 66 aanmeet. Maar een fraaie weg is het zeker. We eindigden in Warmwaterberg Spa, gelegen in de Warmwaterbergketen. En inderdaad, de camping had naast een "gewoon" zwembad, ook 2 hotsprings, warmwaterbaden. We maakten er natuurlijk gebruik van en zondagmorgen lagen we al om 6 uur in het warme water.
De elektriciteit viel er langdurig uit en dan nam een generator die loeide als een tractor het over. We aten in het restaurant van de camping, met kerstboompjes op tafel. Voor jullie heel normaal ws. maar in je zomerkleding toch steeds weer een aparte ervaring. We zagen daar de maan opkomen alsof het de zon was. Heel bijzonder. Het was weer een leuke camping.
Zondag reden we nog een laatste stuk door de Kleine Karoo. De bergen waren nu vaak grillig gevormde rotsen, maar niet minder fraai. Af en toe moesten we een stuk over een onverharde weg. Daar draaien we inmiddels onze hand niet meer voor om. We zijn in de Westkaap provincie beland en kregen aan het eind van de Karoo
al een voorproefje van de wijngaarden van de Westkaap en gingen ook nog even kijken bij zo'n wijnbedrijf (van Loveren) Ze noemen het hier wine estate of een winery, maar de goede Nederlandse naam weet ik er niet voor. Overal hebben ze open huis en mag je proeven. Dit hebben we nog even uitgesteld ( er moest nog gereden worden)
Onze camping bevond zich deze dag in Riviersonderend, inderdaad, aan de rivier gelegen. We moesten er een eind voor rijden. Het was een soort natuurcamping, zonder elektriciteit, met wel een klein toiletgebouwtje. We stonden er nagenoeg alleen.
Maandag weer vroeg vertrokken en er gratis gestaan, want er was niemand die iets van ons vroeg.
We reden via Bredasdorp naar kaap D'Agulhas, de meest zuidelijke punt van Afrika. Verder van huis zijn we deze vakantie niet geweest. Het is ook het punt waar de Indische en Atlantische oceaan samenkomen. We beklommen daar ook de vuurtoren, je moest daarvoor een aantal steile ladders beklimmen, maar boven had je wel mooi uitzicht. We overnachtten nog een keer aan de kust op een camping die vooral erg groot was, maar van de zee afgescheiden door een hek.
Gisteren waren we in Stellenbosch, een leuk universiteitsplaatsje met nog wat monumentale gebouwen. We deden er ook een wijnproeverij op een wine estate. Leuke ervaring, we deden de proef met wijn en chocola, zou je niet bedenken, maar was zeer smakelijk.
Vandaag zijn we naar Simons Town gereden, waar een pinguïnkolonie zit. Dat zou je toch ook weer niet verwachten. Grappig om te zien, want ze klauterden ook door de duinen. Het zijn wel speciale pinguïns, de Afrikaanse, maar ze hebben zich daar zelf gesetteld en zich verder uitgebreid. De wegen langs de kust zijn hier prachtig. Wij naderen het eind van onze camperrondreis. Zaterdag leveren we hem in en blijven dan tot dinsdag in Kaapstad.
Zo, dat was een lang verhaal.
Liefs van ons vieren.

• 10 December 2014 - 20:01

Ada En Jos:

Jammer dat de thuis reis in zicht is,
    weten zeker dat de reis verslagen binnen kort voorbij zijn

Elk verslag werd `n mooi verhaal,wij genieten volop.

Groeten uit `n koud en nat Amersfoort

Ada en Jos

• 10 December 2014 - 21:32

Pauline:

Op zo'n reis kunnen jullie weer een beetje teren, echt super!!
    Binnenkort onder het genot van een hapje en een drankje de foto's maar eens bewonderen

• 11 December 2014 - 14:38

I.Kalkman:

Lieve Josje en Wil
    Wat zien jullie veel en vooral veel groot vee. Wij behelpen ons wel met wat schapen,
    vooral het week-end in Zeeland. Wat trouwens erg leuk was, met nogal wat regen. Maar..met goede humeuren. Leuk om te horen, dat Marieke al vroeg een berichtje van jullie had. Er kan tegenwoordig van alles. Vanmorgen had ik Pim Jongeneel op bezoek. Hij nam me mee uit eten bij den Boerderij
    Op Nieuwehagen heerst buikgriep. Pap heeft één keer een beetje overgegeven, maar voor hem bleef het daarbij. Sommige mensen zijn erg ziek geweest. Het hele huis, van onder tot boven was en is besmet. Ik hoop jullie gauw weer te zien of te horen. Je hoeft voor mij geen aap mee te brengen!!! Groetjes voor allen Liefs Mam

• 11 December 2014 - 17:42

Jacolien:

Volgens mij maken jullie een heerlijke reis, klinkt goed allemaal!
    We hebben afgelopen weekend ook een fles van Loveren op, erg lekker!
    Maar goed deze was van de gall en gall, onze eigen wijngaard.

Groetjes, Wil en Jacolien en nog hele fijne ( laatste) dagen

• 13 December 2014 - 11:36

Sonja:

Hoi wereldreizigers, geniet nog van jullie laatste dagen in het prachtige Zuid-Afrika! Gauw afspreken om alles live te horen. Groetjes van Sonja