Morgan's Bay - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu Morgan's Bay - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu

Morgan's Bay

Door: Josje

Blijf op de hoogte en volg Josje

30 November 2014 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

Tsja, het lukt maar niet om met regelmaat iets te plaatsen. De campings die wij bezoeken zijn voornamelijk verstoken van internet, maar schitterend gelegen.
Vrijdag zijn we een klein stukje verder gereden om het noordelijk gedeelte van de Drakensbergen te bekijken. We kwamen al om 11 uur op onze camping in het Royal Natal National Park aan. Alweer fraai tussen de hoge bergtoppen gelegen. We boften enorm want het was prachtig weer, zodat alle bergpieken goed zichtbaar waren en de uitzichten geweldig. We hebben een mooie wandeltocht naar watervallen gemaakt, die op zich niet spectaculair waren. Iedereen die gaat wandelen moet eerst een formulier invullen waarop je meldt welke wandeling je gaat maken. Als je terug bent moet je je weer afmelden. Goed veiligheidssysteem.
's Avonds ging het waaien en een beetje regenen. Dit weer hielden we ook zaterdag. We reden weer een stuk naar het zuiden en wilden overnachten in Underberg. De camping die we op het oog hadden was alleen bereikbaar over een gravelroad van 34 km. Dat betekent hier een uur rijden. Toch maar gedaan. Onderweg kregen we ook nog een plensbui, waardoor de weg ook nog eens modderig, dus glad werd. Een barre tocht. Maar we werden weer gastvrij ontvangen, zoals op iedere camping. Het weer was nu echt niet best, koud en vochtig! Helaas dus te weinig van deze prachtige omgeving kunnen zien.
Wat ons erg opvalt is de tweedeling in de maatschappij hier. De apartheid mag dan zijn afgeschaft, maar al het werk lijkt te worden gedaan door zwarte mensen. Alleen de toeristen, ook Zuid-Afrikaanse, zijn blank. Iedereen is hoe dan ook buitengewoon vriendelijk.
Zondag al om kwart voor 7 van de Drakensbergen vertrokken voor een rit van ruim 500 km. Dat klinkt vroeg, naar we slapen vaak al om 9 uur en staan tussen 5 en 6 op. We hadden weer een prachtige tocht door voormalig Transkei. Goed het leven van de Xhosa's kunnen zien. Wel erg schrijnend om zoveel armoede in een voormalig thuisland te zien. In dit gebied liggen geen campings, het is natuurlijk ook geen toeristengebied. Soms kwamen we door een stad of stadje en daar was het steeds gigantisch druk, alles en iedereen krioelt door elkaar en op straat.
Een plekje vinden tijdens een lange rit om even te pauzeren is heel lastig. Eigenlijk kan het alleen maar alleen maar bij benzinepompen.
We staan nu weer op een schitterende camping pal aan het strand. Mooi uitzicht!
Net lekker gegeten in het enige restaurant van dit kleine plaatsje. Het verdere verloop van onze trektocht staat nog niet vast.
Liefs van ons alle 4!

• 30 November 2014 - 21:09

Pauline:

Ook met onregelmatig binnenkomende berichtjes ben ik heel blij hoor

• 01 December 2014 - 14:14

I.Kalkman:

Lieve Josje en Wil.
    Wat zien jullie veel Er zullen al wel bergen foto's gemaakt zijn. Hadden jullie ook op slecht weer gerekend? Het is wel spannend allemaal. Hier alles bij hetzelfde, ook met Pap
    Gister hebben we dan eindelijk mijn 86ste verjaardag gevierd. En dat was bijzonder aangenaam.
    Ik en trouwens iedereen , genoten goed van alles wat we zagen.Ik heb van Marieke een kinderboek gekregen, over veel schilderijen, uitgelegd voor de jeugd, maar de oudere jeugd kan er ook wat mee
    Ik geniet ook steeds weer van de schitterende poppenhuizen. Erna lekker gegeten bij Hans en Grietje
    Jullie hebben de helft er bijna opzitten Geniet nog van de volgende helft.