Tam Coc - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu Tam Coc - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu

Tam Coc

Blijf op de hoogte en volg Josje

28 November 2016 | Vietnam, Ninh Bình

We zijn nu weer 4 dagen verder dus tijd voor een update.
De 2e dag in Hanoi hadden we een druk programma. Om half 9 gingen we al op pad. Eerst naar het mausoleum van Ho Chi Min, die hier beschouwd wordt als de vader des vaderlands. Hij was niet thuis, want werd opnieuw geprepareerd in Rusland.... Verder naar zijn werkpaleis en woonhuis, in een prachtig park gelegen.
Daarna naar de Tempel van de literatuur, waar ooit de eerste universiteit was en waar studenten komen dankzeggen na behaalde resultaten. Het was graduationday, dus was het er vol met prachtig aangeklede studenten. Een kleurrijk geheel.
In het oude centrum van Hanoi ligt een meertje waarin ook weer een tempel op een eilandje staat en daar gingen we 's middags naar toe. De wegen rond het meer zijn in het weekend voetgangersgebied en daar was van alles te doen. Iedereen deed spelletjes met elkaar, wie mee wilde doen kon aansluiten, zoals touwtrekken, touwtje springen. Er stonden een paar mensen 2 touwen tegen elkaar in te draaien en wie wilde mocht inspringen, tot groot vermaak van de omstanders. Bordspelen waren met krijt op straat getekend en ook daar werd massaal aan mee gedaan. Erg vrolijk allemaal.
Aan het eind van de middag was er nog het waterpoppentheater. Dat moet je gezien hebben, maar 1 keer is ook wel genoeg.
' s Avonds uit eten in de binnenstad, waar het ongelofelijk druk was, alles en iedereen is op straat. Op de trottoirs zitten allemaal mensen te eten op lage krukjes, aan lage tafeltjes. Daartussen door kraampjes, stalletjes, winkeltjes, werkplaatsen, optredens van zangers en muzikanten. Heel leuk om door heen te lopen, al was er soms geen doorkomen aan.k

Zondag moesten we al om 6 uur op en vertrokken we om half 8 naar Halong Bay waar we een minicruise gingen maken. Het was nu heerlijk, zonnig weer, de dagen in Hanoi was het bewolkt. Het was een kleine 3 uur rijden. Onderweg stopten we een keer bij een werkplaats waar gehandicapte jongeren kleden zaten te borduren en bij een parelkwekerij. Je kreeg het kweekproces te zien. Ze vissen oesters op, bewerken die zodat ze parels gaan vormen en zetten ze dan terug in een stuk van de baai in een kweekbak. De groei duurt jaren.
We waren om half 1 bij onze boot met 50 hutten. We hadden een kleine, maar redelijk comfortabele hut. De boot is nog niet half vol. De Halongbaai is prachtig. Je vaart tussen honderden eilandjes gevormd door karstbergen. We gingen voor anker om enorme druipsteengrotten te bekijken. Met een klein bootje werd je er heen gevaren. In de grotten kon je via een trappen- en paden stelsel al het fraais bekijken.
Voor de rest was het aan boord eten en drinken geblazen. En lekker op het zonnedak zitten kijken naar het natuurschoon. Voor de nacht gingen we voor anker.
De volgende dag Waren we al weer vroeg actief. Om 8 uur werden we weer met het kleine bootje naar een eiland gebracht. Daar konden we een berg op klauteren via 400 traptreden om over de baai uit te kunnen kijken.
Na dit uitstapje voeren we in kalm tempo terug naar de haven. Daarna in de bus voor een rit van 200 km. Dat duurt hier wel een uur of 5..... Maar onderweg is genoeg te zien.
Aan het eind van de middag kwamen we aan in Tam Coc, waar we onmiddellijk in roeibootjes werden geladen. We werden door een prachtig natuurgebied geroeid, weer door de karstbergen. Onze roeisters bewogen de spanen met hun voeten! We gingen ook 2 keer door een stikdonkere grot, alleen verlicht door een lampje op het hoofd van de roeister. Je moest flink in elkaar duiken om je hoofd niet te stoten.
We logeren nu in een ecolodge, midden in de natuur.
De volgende keer zal het verslag korter zijn! Een paar foto's zijn op FB te zien.

• 28 November 2016 - 16:00

Ada Eggenkamp:

Josje en Wil wat een mooi verslag in mijn dromen reis ik mee

• 28 November 2016 - 18:24

Pauline:

In een woord:GEWELDIG!

• 29 November 2016 - 11:37

Marieke:

Jeetje, wat een toffe reis maken jullie!

• 04 December 2016 - 20:48

Marjo Streefkerk:

Jeetje, wat zien jullie veel zeg! Wat een vol programma maar geweldig om te zien lijkt me...
    Uit hoeveel mensen bestaat jullie groep?
    Geniet ervan...