Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Josje Eggenkamp - WaarBenJij.nu

Vilnius

Door: Josje

Blijf op de hoogte en volg Josje

25 Juli 2013 | Litouwen, Vilnius

We zitten inmiddels in Vilnius, dus in het zuiden van Litouwen.
Maandag in Siauliai eerst naar de Kruisberg gereden een merkwaardige plaats, zo'n 12 km ten noorden van de stad. Op en rondom een heuvel staan duizenden kruizen, van groot tot piepklein, een bonte verzameling. je mag er zelf ook nog een bijzetten als je wil. S is een grote moderne stad. Een gezellig centrum, verder niet zo bezienswaardig. Het meeste is na WO 2 pas gebouwd. Maar ja omwille van de stedenband moesten we het toch zien.
Dinsdag zijn we naar Kaunas, de voormalige hoofdstad, gereden via een mooie route langs de rivier de Nemunas, die 973 km lang is. Wij volgden hem maar een klein stukje. In Kaunas stonden we op de citycamping, die zoals alle campings van dit soort overvol was. Verder zijn de campings overal vooral leeg, alles trekt kennelijk naar de steden. Daar zie je ook ineens weer Nederlanders. Op woensdagmorgen liepen we zodoende Jan en Toos Broeders uit Etten-Leur, oud collega van Wil, tegen het lijf. Blijft een raar gebeuren als je bekenden tegen komt.
Kaunas hadden we snel gezien. De oude stad is erg vervallen, hier en daar staat een opgeknapt pandje. Er waren veel terrasjes, maar geen toeristen. Het oogde allemaal een beetje levenloos.
We zijn toen doorgereden naar Trakai, een leuk traditioneel dorpje tussen een aantal meren met (alweer) een kasteel op een eiland. We hebben daar ook overnacht op een grote camping, die nog niet voor een kwart bezet was.
Vanmorgen zijn we naar het Europapark gereden (20 km ten noorden van Vilnius) in een prachtige, bosrijke omgeving staan 90 beelden, die vaak letterlijk één met de natuur zijn. De kunstwerken zijn gemaakt door kunstenaars van over de hele wereld. (ondanks de naam Europapark) Ook dit park maakte een vervallen indruk, hoewel ze heel erg hun best doen om mensen te trekken. 't Was wel weer een bijzondere ervaring.
Nu zitten we dan weer op de Vilnius citycamping die aanmerkelijk ruimer is dan de andere citycampings die we hebben aangedaan. Hij is ok weer behoorlijk vol, maar we staan op gras. Het is 3 km fietsen naar het centrum. De stad is heel druk en vol. Fietsen is een avontuur op zich, maar we hebben in Estland al fietshelmen gekocht en die zetten we ook steeds braaf op. Iedereen fietst in de stad gewoon over de stoep, dat is het veiligst. Morgen gaan we de stad echt goed bekijken, we hebben nu alleen nog wat rondgefietst.
Het weer blijft hier erg wisselvallig. Het is nu warm, maar bewolkt. We hebben af en toe een buitje gehad, vooral 's avonds en 's nachts.
Na Vilnius hebben we hier nog 1 plaats te gaan, nl. Druskininkai in het uiterste zuiden. Dat ligt weer in een mooi natuurgebied.
Groeten uit Litouwen.

• 26 Juli 2013 - 19:30

I.Kalkamn- Nieuwenhuizen:

Hallo allebei
    Kunnen jullie nog opnemen? Hier zou dat wat moeilijker zijn, want je weet : we hebben een hittegolf!!!
    We hebben erg naar warmte verlangd en nou moppert men weer, dat het te warm is.
    Nou, dan doe je toch gewoon wat minder? (Als het kan natuurlijk)
    Vandaag had ik Sanne en zij kende Rosier nog niet, dus gingen we daar eten, op het terras, zonder zon
    Hier in huis is het ook best te doen. Vroeg de boel sluiten en mijn kamer en slaapkamer zijn prima
    Ik loop iets minder, vanwege die hitte, maar dat komt wel weer.
    Dinsdag op het water van de Linge was heerlijk En ook het eten en de gezelligheid
    Papa heeft nog steeds geen last van de hitte. Vanmorgen toen de mensen buiten zaten viel er wat regen
    Maar daar kon de parasol wel tegen.
    We hebben nog een buitje gehad, maar dat zette geen zoden aan de dijk.
    Koos en Marieke zijn vanmorgen naar Frankrijk vertrokken.
    Ik wacht nog maar even, maar de plannen liggen wel klaar
    Het ga jullie goed en tot gauw in Nederland Liefs Mam